Még tavasszal feltettem nektek a kérdést, hogy miről olvasnátok szívesebben: érettségi/osztályozó előtti tanácsokról/tippekről vagy történelemtanulási tippekről. Akkor - valószínűleg a közeledő érettséginek hála - az érettségi/osztályozó típus nyert. Azonban akkor is voltak azért néhányan, akik a töriset szerették volna illetve azóta is kerestek meg többen ilyen típusú segítségkéréssel, így úgy gondoltam, hogy elkészítem nektek. Ez így a sulikezdés előtt talán hasznos lehet néhányotoknak, legalább is bízok benne.
A törit én egyébként sokáig szerettem, aztán el voltam vele, de sosem tartozott a kedvenceim közé. Ebből is ötös voltam minden félévkor és év végén, ahogy minden más tantárgyból, de nem igazán érdekelt és kötötte le az érdeklődésem egy idő után. Nekem ugyanis a biológia, a kémia és a matek volt mindig is az örök kedvenc tantárgyam, mint azt már bizonyára sokan tudjátok - így talán érthető, hogy nem humán beállítottságú voltam. Viszont mindig is maximalista és mindig is kitűnő akartam lenni és lettem is minden félévben, ehhez pedig szépen kellett nyilvánvalóan teljesíteni, amihez próbáltam trükköket bevetni, hogy a számomra teljesen érdektelen információk is megmaradjanak az agyamban. Ezek közül írok le most nektek ötöt, remélem találtok köztük használhatót! :)
- Mint minden tantárgynál, a törinél is a legfontosabb a rendszeresség, hiszen úgyis mindent tudni kell a különböző témazárókra, félévi vagy évközi dolgozatokra és sokkal egyszerűbb részenként kisebb adagokban megtanulni és az eszünkbe vésni, mint egyszerre. Nem mellesleg vannak váratlan számonkérések és felelések, amiken mindig felkészültnek kell lenni és ilyenkor nagyon is jól jön, ha óráról órára készültök és szépen tanultok. Tudom unalmas, hogy nem a tanárnak és az iskolának, hanem magadnak tanulsz, de valóban így van és hidd el csak és kizárólag magaddal szúrsz ki, ha nem tanulsz - rövid és hosszú távon is...
- Nekem nem csak a törinél, de ott is sokat segített, ha hangosan mondtam fel a leckét. Ez azért nagyon jó, mert egyrészt azzal, hogy kimondod még inkább rögzül és a gyakorlással ki-, és felépül a fejedben egy gondolatmenet, amin keresztül aztán vissza tudsz emlékezni a lecke minden részére. Illetve ez arra is jó, hogy nem fogsz annyira félni, izgulni, ha felelned kell órán szóban, hiszen te ezt már otthon eljátszottad, így nem lesz annyira új, annyira nehéz összeszedni a gondolataid, mintha csak elolvastad volna a könyvet és felelés közben kell összekapargatnod az emlékfoszlányokat és felépíteni egy nagyjából kerek, logikus és nem ide-oda csapongó feleletet. Az, hogy felmondod szóban magadnak, az abban is segít, hogy nem csapod be magad. Ezt már máskor is hangsúlyoztam, de ide is nagyon kapcsolódik, hogy ha magunkban mondjuk fel a tananyagot, hajlamosak vagyunk egyes részeket átugrani azzal a címszóval, hogy "jaj, ezt úgyis tudom...", közben pedig lehet, hogy egyáltalán nem megy az annyira, mint ahogy emlékszünk vagy mint ahogy gondoljuk... Ne csapd be magad ezzel, jobban jársz! :)
- A töri kapcsán számomra egy idő után (amikor már nem volt a kedvenc tantárgyam, csak annyi érdekelt vele kapcsolatban, hogy ötös legyek belőle, hogy kitűnő legyek mindig) leginkább az évszámok megjegyzése és a személyek besorolása, neve és eseményhez köthetősége okozta a legnagyobb fejfájást. Ezeket volt a legnehezebb az én logikus gondolkodást kedvelő, matek-biosz-kémia agyamnak megjegyezni, így erre kitaláltam azt a módszert, hogy mivel vizuális típus vagyok, leírom őket. Készítettem egy évszámos, egy személyes, egy helységneves és egy fogalmas lapot, ahova minden lecke után kigyűjtöttem az adott részhez tartozó elemeket. Ezáltal, hogy leírtam még inkább rögződött illetve így aztán egy helyen, jobb esetben időrendben láthattam őket, ami sokat segített abban, hogy átlássam az egészet. A listáimon kívül a gyakorló füzetemben is leírtam akár milliószor, hogy "WXYZ - aláírta ezt meg azt a szerződést itt meg itt ő és ő". Azáltal, hogy ennyiszer leírtam és láttam leírva szinte beleégett az agyamba, ehhez még hozzájön az, hogy elmondod ezeket többször, akkor már többszörösen bebiztosítod, hogy elraktározódik, még akkor is, ha alapból nem ilyen beállítottságú vagy.
- Azoknak, akik szeretnek egyben látni, kapcsolni egyes dolgokat a másikhoz, illetve végül is mindenkinek, hiszen az érettségin elvárt dolog lesz, hogy egybe lássatok mindent, azoknak ajánlom, hogy kapcsolják össze, társítsák az eseményeket, időpontokat egymáshoz térben és időben. Én ebben sosem voltam a legjobb és elég nehezemre esett lefuttatni, hogy az adott évben mi történt egyszerre mondjuk hazánkban és Németországban. De mikor sikerült elkapni ezeket, akkor nagyon sokat segített a dolgok megértésében. Akkor nem csak egy betanult szöveg volt az a rész, hanem értettem és találtam benne végre valami logikát, ami azért ebben a tárgyban ritka - valljuk be. Illetve én vagyok olyan "hülye", hogy mindenféle hülyeséghez is társítottam adott eseményeket, évszámokat, személyeket, szavakhoz, szójátékokhoz, rengetegszer betűrendbe tettem a tagok nevét vagy valami abszurd dologhoz társítottam, ami nekem nagyon sokat segített. Lehet ez egyeseknek fura, de lehet van még valaki ilyen bolond, hogy segít neki, így leírtam... :D
- Mondd fel anyukádnak/tesódnak/barátodnak/barátnődnek/szobatársnak vagy bárkinek, ha ez segít neked! Ebben nincs semmi szégyellnivaló, ez nem gyerekes vagy ilyesmi. Valakinek csak így megy a tanulás és az számít csak, hogy megtaláld azt a módot, ami kihozza belőled a maximumot és segíti, könnyíti a tanulásod. Én nem mondtam fel a törit amúgy senkinek, maximum a nagy TZ-k előtt anyának ha olyan időszakom volt, de a német szavakat például mindig kikérdeztettem anyával, úgyhogy volt aminél nekem is segített, lehet neked épp a törinél fog.
- Kicsit az előzőhöz kapcsolódik, hogy sokat segíthet az is, ha együtt tanulsz az osztálytársaiddal, barátaiddal. Nekem szerencsém volt ilyen szempontból, mert gimi alatt végig kolis voltam, így 4 évig ugyanazzal a két lánnyal laktam együtt. A négy évből 2 évig együtt tanultunk sokszor a töri tz-kre, mert nekünk volt a legszigorúbb töritanárunk (aki egyben az osztályfőnökünk is volt) és szerettünk átbeszélni bizonyos részeket együtt. De volt olyan, hogy minden leckét más mondott fel vagy akár kérdezgettünk is egymástól. Sokszor még a menzán a reggeli közben, a tanítás előtt is átbeszéltük azokat az évszámokat és eseményeket, amiket nem tudtunk valamiért megjegyezni vagy egyikünk nem emlékezett rá. Én alapjáraton nem szeretek csoportosan tanulni és ezenkívül sosem tanultam így és jelenleg sem folyamodok ehhez a módszerhez, de akkor sokszor sokat segített és tudom hogy valakik minden tárgynál összeülnek, úgyhogy lehet működő történet ez is sokak számára biztos.
- Bár ez nem csak a törire igaz, de erre különösen, hogy nekem nagyon sokat segített mindig is a kiemelés szövegkiemelővel illetve a kijegyzetelés. A könyvben a törinél azért sok mellékszál, esetleg nem a legfontosabb és számunkra kellő adat, információ van, ami csak nehezíti a dolgunkat és hátráltat a tanulásban. Én sokkal jobban szeretek úgy tanulni, ha kiemelem a lényeget és így sokkal jobban átlátom az adott anyagot illetve könnyebben is tudom memorizálni és aztán felidézni a megtanult részeket. Ez szerintem szinte mindenkinek segíthet, de próbáljatok arra törekedni, hogy valóban csak azt emeljétek ki, ami fontos, amit tudni kell és amiről mondjuk az órán szó volt. Hiszen ha a legkisebb, legapróbb, legkevésbé fontos századrangú adatot is kihúzzátok, hogy például milyen nadrágot viselt a király a csatában, akkor csak elvesztek a részletekben, feleslegesen terhelitek az agyatokat a lényegtelen adatokkal és épp, hogy csökkentitek a fontos, lényeges dolgokra szánt kapacitásotok, erőtök, időtök és kedvetek. A jegyzetelésre már egy ízben kitértem, de itt arra gondolok, hogy fontos, hogy órán szépen jegyzeteljetek, hiszen a tanár gondolatmenete segítség is egyrészt, másrészt ő kiemeli ami számára fontos és valószínűleg ebből fog visszakérdezni a különböző számonkérések alkalmával. Nekem például egy nagyon szigorú töritanárom volt - ahogy említettem - és ő plusz adatokat mondott mindig el, amit ha nem jegyzeteltünk volna egész órán sehonnan nem tudtuk volna meg, mivel a könyvben nem szerepelt. Így hiába tanultuk volna meg a könyvből mindent, az lehet csak 3-4-es lett volna, ha nem tanuljuk hozzá amiket még ő mondott. Így tudtunk csak ötösöket írni mindig és biztos nem csak a mi tanárunk volt ilyen. De magadnak is segítség ha van egy jegyzeted, még akkor is ha nincs benne sok plusz, hiszen nekem például könnyebb abból tanulni és sokszor logikusabb, átláthatóbb, mint a könyv. Nyilván a könyvet és a füzetet együtt kell tanulni, de nagy segítség sokszor egy-egy jó jegyzet a könyv nyers, magyarázat nélküli szövege mellé.
- Ismételj! Ismételj! Ismételj! - Tudom, hogy ez is marha unalmas, elcsépelt és egyértelmű, mégsem teszik meg sokan és úgy gondolják, hogy "jaj, azt megtanultam, úgyis emlékszem rá...". Ez még egy lecke után lehet így is van (bár szerintem akkor is szükséges az ismétlés), de több, akár 8-10 lecke után nem biztos, hogy mindenre fogsz emlékezni az első leckéből, ha nem ismételted át azóta mióta vettétek. Ez feleléskor is rossz lehet, de azt kis szerencsével meg is úszhatod. Témazárónál viszont úgyis mindent kell tudni és ha nem ismételsz akár mindent elfelejthetsz az első leckékből és dupla munkát csinálsz magadnak azzal, hogy újra meg kell tanulnod az adott lecké(ke)t. Az új anyag megtanulása után nem vesz sok időt igénybe egy kis ismétlés és hidd el, hogy nagyon jól jársz és magadon segítesz vele!
Remélem, hogy tetszett nektek ez a bejegyzés és hogy tudtam adni nektek néhány tippet és hogy tudtam ezekkel néhány embernek segíteni!
Ha bármi kér(d)ésetek van, akkor azt írjátok meg nyugodtan nekem itt megjegyzésben vagy ahogy a legtöbben szoktátok a blogos Instagram profilomon DM-ben vagy az újdonsült Facebook oldalamon vagy az ask.fm-en esetleg "azegyedisegertek@gmail.com" email címen és én mint mindig, szívesen válaszolok mindenkinek!
Legyen szép napotok!
Fruzsi
xoxo
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése